Direktlänk till inlägg 28 februari 2012

Uppdatering

Av Elisa - 28 februari 2012 21:43

Ojojoj, det är liksom länge sen igen. Är nog i nån "bloggsvacka" nu (läs: har ett riktigt liv). Men nu är jag är igen. Vi har bott i pojo en vecka medan D svävat omkring litet här och där utanför landets gränser. M har fått pulka av mommon, och det var en hit med stort H. Hon är ett enda litet hangökex när hon sitter i den, och det ska gå fort och helst ska hon karva i snön tillika! Vi har också återvänt till simhallen, och det var typ lika kallt som att åka pulka. M var helt blå om händerna och skakade tänder efter typ en kvart i poolen. Hurja hur stor skillnad några grader gör! På babysimmet var ju terapibaljan uppvärmd och på M såg man tydligt skillnaden.

Jag har haft flunssa, men bara flunssa-light.

M har ändrat massor igen tycker jag. Hon kan vinka, peka, säga "dä" om allt så man måste berätta vad "dä" är eller vad "dä" heter. Och om man frågar hur det låter när man säger puss, så smackar hon ljudligt. Hon tar i så att hakan blir riktigt skruttig och liten för att få till ett ordentligt smack!

Och så har hon börjat sova bara en gång per dag. Väldigt skönt på många vis, det blir ju en lång paus där på dagen och när hon ska sova på kvällen behöver man inte göra mer än plutta i tutten och gå uppför trappan så slocknar hon. Men jag tror att det är en sömn per dag som utlöst en nattlig liten föreställning. Hon vill helt enkelt vara uppe och leka. Mitt i natten. Det brukar vara mellan halv två och halv tre ungefär. Jag vill ju inte leka då. Jag vill ju, chokerande nog, sova. Så nu har vi löst det hela på följande vis: Jag lyfter över henne i vår säng, snurrar in ett finger i byxbenet på hennes pyjamas och fortsätter sova. M pratar, klappar i händerna, för olika mystiska bebisljud, klättrar, står och gungar, kastar på tutten osv osv. Efter en timme är hon ganska utmattad, och somnar i en hög där någonstans bland dynorna. Jag vaknar då av att det blir tyst och lugnt, och lyfter tillbaka henne i sin säng. Överallt står det att detta är en "fas". Om det inte är det kan det hända att M småningom får flytta till sitt eget rum. Och leka bäst hon vill. Vilket hon ju INTE vill, leka ensam. Så då får jag kanske bunkra upp med litet öronproppar.

Hon kan i princip dricka själv från pipflaska med handtag, men jag orkar inte riktigt med det, så tyvärr får hon göra det på heltid sen när det går fort och hon inte skvilppar hälften på mig, golvet och hundarna. Och litet samma grej är det faktiskt med maten, hon får den nog i sig men jag blir så matt på kuppen.

Hon fortsätter vara smal, hon är inte lika lång (i proportion) längre, men fortfarande så smal så jag får sy in pyjamasarna, för annars vaknar hon skitförbannad av att benen är uppe där magen ska va och hon inte kan röra sig. Det roligaste är fortfarande matbutiken och läsa bok. En och sama bok ska det vara, om och om och om och om igen. Sådant. Blev ju en himla spännande uppdatering det här. Kanske jag kan klämma till med nåt intressantare nästa gång!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elisa - 9 september 2015 11:26

På något vis tycker jag att det är litet hysteriskt detta ramaskri över den senaste nedskärningen (det här med söndagstillägg, semestrar etc).  Jo, nu är ju jag en sån där rik företagare med massa pengar, stora hus och dyra bilar, men det känns nog...

Av Elisa - 1 juni 2015 20:13

Jah, här har det ju varit minst sagt lugnt. Räknar med att alla gett upp och slutat följa den här (totalt döda) bloggen, så nu passar jag på att vara litet politiskt okorrekt och allt möjligt annat hemskt som detta följande kan uppfattas som.  Men ...

Av Elisa - 19 juli 2014 00:16

Jahapp, det var en tid sen igen! Allt knallar på antar jag, inga stora förändringar här på berget. Jag har funnit (och hittills lyckats hålla fast vid) någon form av inre zen vad gäller firman. Har helt enkelt bestämt mig för att inte ta stress över...

Av Elisa - 28 mars 2014 12:05

Sitter hemma i maginfluensa och har inte så mycket annat att göra än se på dålig tv och fundera på livet. Så jag började tänka på förra året och konstaterade att 2013 aldrig fick någon summering i januari. Så jag ska ta en blick bakåt: I januari ...

Av Elisa - 25 mars 2014 21:15

Saker man inte kan göra med akrylnaglar (eller vad det nu sen är för material på finhetsnaglar): 1. Peta sig i näsan. Om man ändå måste, får man näsblod. 2. Klämma finnar. Det gör mera ont i fingret än på kinden. 3. Få ut ansiktskräm från en burk....

Skapa flashcards